مولکول اسلامی المپیک المپیک کمیته ملی المپیک

مولکول: اسلامی المپیک المپیک کمیته ملی المپیک شاهرخ شهنازی بازی های کشورهای اسلامی مه لقا جام بزرگ

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است / چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه برجام توانسته موانع تعامل با دنیا را تا حد زیادی برطرف کند، امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه‌ ک

میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است / چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌

ظریف: میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است /چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه جانبه کشور عزیزمان ایران با دنیا است

عبارات مهم : ایران

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه برجام توانسته موانع تعامل با دنیا را تا حد زیادی برطرف کند، امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه جانبه کشور عزیزمان ایران با بقیه دنیا باشد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدجواد ظریف یکی از محبوب ترین وزرای دولت یازدهم بود که به گزینش رییس جمهوری، و رأی اعتماد مجدد مجلس شورای اسلامی، در دولت دوازدهم نیز سکان سیاست خارجی کشور را در دست گرفت. در نخستین روزهای شروع دولت دوازدهم و به مناسبت هفته دولت با او به گفت وگو نشستیم و از برنامه های دستگاه سیاست خارجی کشور جهت چهار سال آینده پرسیدیم. مباحث مربوط به برجام، اوضاع منطقه، رابطه با عربستان و تحولات سوریه و سیاست های اقتصادی از جمله نکاتی بود که در این گفت وگو با ظریف مورد توجه قرار داده شد که در پی آن آمده است.

میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است / چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌

** همانگونه که می دانید در ایام بزرگداشت هفته دولت هستیم و بهانه این مصاحبه هم سخن گفتن راجع به دستاوردهای دولت یازدهم و چشم انداز پیش روی دولت دوازدهم است و خصوصا امیدهایی که در این خصوص به دستگاه دیپلماسی بسته شده است هست. از سوی دیگر چون در ایام حج ابراهیمی هستیم و بحمدلله با تلاش هایی که از سوی دولت صورت گرفت اخبار خوبی از برگزاری مراسم حج امسال می رسد، نخستین پرسش را در خصوص روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان مطرح می کنم؛ آیا این می تواند پیش درآمدی جهت اصلاح روابط با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی همسو با ریاض باشد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هفته دولت را خدمت همه مردم، همکارانم در هیات دولت و تمام عزیزانی که جهت این مردم خوب در سراسر کشور زحمت می کشند و عنوان کارمند دولت را دارند، تبریک عرض می کنم. یاد و خاطره شهدای بزرگ دولت، شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی می داریم. فکر می کنم بااهمیت ترین افتخار همه ما به عنوان اعضای دولت، به عنوان کارمندانی که مستخدم این مردم هستند آن است که به مردم خدمت کنیم و امیدوارم که خداوند یاری کند که از این امتحان بزرگ موفق بیرون بیاییم.

در پاسخ به پرسش تان در مورد عربستان و حج امسال خیلی خوشحال هستیم با تلاشی که برادران خوب ما در بعثه مقام معظم رهبری و در شرکت حج به عمل آوردند و مذاکرات بسیار خوبی که در طول یک سال گذشته با مسئولین عربستان سعودی داشتند، توافقات خوبی جهت برگزاری حج انجام شد و تاکنون هم با سربلندی و باعزت این مراسم برگزار شده است و امیدواریم حجاج عزیز کشور ما و سایر حجاج کشورهای اسلامی از این مراسم معنوی و از این گردهمایی بزرگ مسلمانان دنیا با معنویت و با بهره برداری کامل از این مراسم به کشورمان و کشورهایشان برگردند.

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه برجام توانسته موانع تعامل با دنیا را تا حد زیادی برطرف کند، امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه‌ ک

جمهوری اسلامی همواره خواهان روابط حسن هم جواری و همکاری در منطقه بوده هست. سیاست ما، سیاست مبتنی بر گفتمان همسایگی هست. گفتمان همسایگی بدهید معنا است که شما باهمسایگانتان ضرورتا باید روابط مبتنی بر احترام متقابل داشته باشید. به خاطر اینکه در یک محله شما نمی توانید در کنار ناامنی، امنیت داشته باشید. ما نیاز داریم منطقه ای امن و قدرتمند داشته باشیم. ما اعتقاد هستیم که قدرت منطقه ما با اتکای به مردم منطقه، با اتکای به ارتباطات و هماهنگی های بین کشورهای منطقه تأمین می شود. خارجی ها نمی توانند جهت منطقه ما قدرت و امنیت ایجاد کنند. اعتقاد داریم که هر وقت که همسایگان ما آمادگی داشته باشند، جمهوری اسلامی را یک همکار و یک همسایه قدرتمند و خواهان تعامل و همکاری خواهند دید.

** آنگونه که اعلام شده است است ساختار وزارت خارجه با تغییراتی مواجه خواهد شد و دو معاونت تازه اقتصادی و سیاسی به این ساختار اضافه می شود، جدا از اینکه اقتصاد، اولویت مهم کشور ماست و اینکه وزارت خارجه می خواهد نقش بیشتری را در پرسشها اقتصادی بازی کند آیا این تغییرات حاوی خبر خاصی هم جهت دنیا هست؟ آیا برجام از اولویت مهم وزارت خارجه کنار گذاشته می شود؟

در دولت دوازدهم ما در وزارت خارجه دو ابر اولویت خواهیم داشت یکی بحث اقتصاد است و دیگری بحث همسایگان و این دو ابر اولویت در دو معاونتی که ما ایجاد کردیم یعنی معاونت های سیاسی و معاونت اقتصادی برجسته شده است است.

میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است / چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌

یعنی ما در معاونت سیاسی یک تمرکز خاص داریم بر ابتکارهای منطقه ای و در معاونت اقتصادی که خب یک معاونتی است با تمرکز هم اقتصاد مقاومتی و هم هماهنگی داخلی جهت پیشبرد اهداف اقتصادی. برجام کماکان یک اولویت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران است و فکر می کنم همان طور که در بیانات مقامات متفاوت خارجی هم این دیده می شود. ازجمله صحبتی که زن موگرینی و آقای مَکرون داشتند و گفتند برجام اولویتی بین المللی هست. برجام یکی از بااهمیت ترین دستاوردهای دیپلماتیک شاید در دهه های گذشته باشد و به همین علت اهمیت خاص ای دارد. آنچه جهت ما در وزارت خارجه مهم بوده این است که بتوانیم اولویت هایمان را از طریق کارشناس محوری پیگیری کنیم و به همین علت در ساختار وزارت خارجه هم تغییراتی دادیم.

یعنی در واقع معاونت جدیدی اضافه نشده بلکه ما در ساختار معاونتی را هم کم کردیم و سه معاونت منطقه ای را تبدیل به دو معاونت اقتصادی و سیاسی کردیم و در واقع کوچک سازی رخ داده هست. از طرف دیگر در ساختار عمودی وزارت امور خارجه لایه های مدیریتی را کم کردن دادیم تا فاصله ی کارشناس و تصمیم گیر در وزارت امور خارجه کمتر شود و کارشناسان وزارت خارجه که بزرگ ترین سرمایه های ما در دستگاه سیاست خارجی هستند بتوانند از نزدیک ثمره کار خودشان را در حوزه تصمیم گیری مشاهده کنند و همین طور نزدیک تر با مسئولین، مقامات ارشد وزارت امور خارجه ارتباط داشته باشند که هم این تبادل اطلاعات باعث بشود که تجربیات انتقال یافته شود به نسل جوان تر در وزارت امور خارجه و هم مدیران بتوانند از نظر ها و نظرات کارشناسی مخصوصا ابتکارهایی که خاصیت جوان ترهاست بهره مند شوند و جوانان بتوانند فکر تازه و نگاه تازه و تحرکی تازه را به وزارت امور خارجه ببخشند. امیدوارم که این تجربه که حاصل سال ها مطالعه است و سال ها تجربه انباشته شده است همه همکاران من در شورای معاونین و در سایر مسئولیت های وزارت امور خارجه است بتواند جهت این وزارتخانه تجربه مفیدی باشد.

وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه برجام توانسته موانع تعامل با دنیا را تا حد زیادی برطرف کند، امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه‌ ک

** بعضی منتقدین می گویند این ساختار معاونت اقتصادی و سیاسی درگذشته هم در دستگاه وزارت خارجه وجود داشته و سودمند نبوده هست. چه تمهیداتی اتخاذ شده است است که ناکارآمدی های گذشته از بین برود و در عین حال این ساختارجدید کارآمد باشد؟

ساختار معاونت سیاسی و اقتصادی به این شکلی که ما داریم طراحی می کنیم هیچ گاه وجود نداشته هست. ما در یک دوره ای ساختار معاونت های منطقه ای و معاونت اقتصادی داشتیم و در یک دوره هم یک معاونت سیاسی داشتیم که درواقع همان تجمیع معاونت های منطقه ای بود. الان این طور نیست؛ الان معاونت سیاسی ما مثل معاونت اقتصادی ما دو معاونت موضوعی هستند و بعد ادارات کل منطقه ای زیر نظر وزیر هستند که مستقیما با هر دو معاونت کار می کنند.

هیچ گاه در گذشته چنین شکلی را نداشتیم و به همین علت بوده است که هر لحظه بین مدیریت منطقه ای محور و مدیریت موضوعی محور می توانسته بعضی اختلافات در حوزه های کاری پیدا شود که امیدوار هستیم با این طراحی که بعد از بررسی فراوان صورت گرفته است ان شاالله بتوانند هم افزایی داشته باشند و درواقع مدیریت سیاسی و مدیریت اقتصادی و همین طور مدیریت های دیگر وزارت خارجه مثل معاونت کنسولی و پارلمانی، معاونت بین المللی، مرکز دیپلماسی رسانه ای این ها بتوانند از سفارت منزل های ما و همین طور از ادارات کل منطقه ای ما جهت پیشبرد اهداف کشور استفاده کنند.

میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است / چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌

** متاسفانه عده ای در داخل مدعی بودند که سیاست خارجه در دولت یازدهم غرب محور است و به کشورهای اروپایی و غربی توجه دارد، ولی هنگامی که میزان ملاقات ها در سطوح متفاوت را با سران و وزاری خارجه کشورهای دیگر می بینیم در می یابیم که بیشترین میزان متعلق به کشورهای اسیایی و شرقی است و حتی نسبت دیدارها با مقامات چین و روسیه نیز نسبت به گذشته زیاد شده است هست. آیا در دوره تازه هم همین رویه ادامه خواهد داشت؟

همانگونه که گفتید، در دولت یازدهم ما بیشترین رفت وآمدهایمان با همسایگان و کشورهای آسیایی بوده و درواقع یک روابط خارجی متوازن داشتیم.

شاید علتی که این تصور ایجادشده که در دولت یازدهم تمرکزش روی اروپا و آمریکا بوده این است که در دوره های قبل تنها رفت و آمد کشور عزیزمان ایران با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و در حد بسیار کمی با کشورهای منطقه ای و آسیایی بوده و تقریبا هیچ رفت وآمدی با کشورهای اروپایی نبوده است و در دولت یازدهم که این ارتباطات فراگیر شده، جهت بعضی تصورات اشتباه ایجاد شده است هست. ما همان تمرکزی که بر همسایگان و آسیا و آمریکای لاتین داشتیم همان تمرکز را هم بر کشورهای صنعتی و اروپایی داشتیم. اگر به مراسم تحلیف ریاست جمهوری نگاه کنید می بینید که تعداد شرکت کنندگان از دو گروه تقریبا برابر هست. بله در سال 92 تقریبا ما هیچ نماینده ای از اروپا نداشتیم این بار تعداد نمایندگانی که از اروپا داشتیم معادل تعداد نمایندگانی بود که از آسیا داشتیم.

خب بعضی از دوستان ما این آمار را نگاه می کنند آن که زیاد برایشان جلب توجه می کند حضور زیاد اروپایی های است و فراموش می کنند که آن حضور آسیایی ها و آفریقایی ها استمرار پیداکرده حتی من اعتقاد هستم که تقویت هم شده. تعداد سفرهای بنده و سفرهای ریاست محترم جمهوری و همچنین تعداد سفرهایی که به کشور عزیزمان ایران شده است نشان دهنده این واقعیت است که ما یک روابط خارجی متوازن داشتیم. بنده اعتقاد هستم که در دنیای امروز ما نمی توانیم یک نگرش به یک قسمت از دنیا داشته باشیم و باقی را فراموش کنیم. واقعا سیاست بین المللی سیاست جهانی شده است هست. ارتباطات و تحولات هم جهانی است.

شما جهت اینکه بتوانید یک سیاست خارجی موفق داشته باشید ناگزیر هستید که باهمه دنیا ارتباط داشته باشید. به نفع کشور است که باهمهی دنیا ارتباط داشته باشید البته باید یک مبانی بر این ارتباط حاکم باشد. مقام معظم رهبری در سخنانشان در مراسم تنفیذ فرمودند که تعامل گسترده با جهان؛ باهمه دنیا را در جلسه ای که با هیات دولت در محضر ایشان بودیم تأکید فرمودند که نباید به یک منطقه محدود بشود. دقیقا این سیاستی است که ما دنبال کردیم و همین سیاست را ادامه خواهیم داد. تعامل گسترده با همه دنیا موردنظر ما است و ان شاالله با توجه به اینکه برجام توانسته موانع این تعامل را هم تا حد زیادی برطرف بکند امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه جانبه کشور عزیزمان ایران با بقیه دنیا باشد.

** یکی از بحران های منطقه ای بحث سوریه هست. ما پیشرفت های خوبی در این راستا در مذاکرات آستانه داشته ایم ولی به نظر می رسد هنوز تا حل بحران فاصله زیادی باقی مانده باشد. آینده تحولات را چگونه می بینید؟

بحمدالله با مقاومت مردم سوریه و مجموعه نیروهای مقاومت که به کمک دولت و مردم سوریه آمدند، امروز اوضاع میدانی دولت و مردم سوریه بسیار اصلاح پیداکرده و درواقع گروه های تکفیری و افراطی در شرایط نامساعدی در میدان قرار گرفتند که خب این یک وقت تاریخی جهت پیگیری یک راه حل سیاسی ایجاد می کند. چون ما همواره اعتقاد بودیم که بحران های منطقه ما به خاص بحران سوریه و یمن و بحران های بحرین و سایر کشورهای در منطقه ما، راه حل نظامی ندارد. تنها راه حل، راه حل سیاسی است مبتنی بر فراگیری و همکاری مردم در آینده خودشان و در تعیین آینده خودشان و این که دولت های خارجی حداکثر می تواند این همکاری را تصریح بکنند، نمی توانند نظر هایشان را تحمیل کنند.

دولت های خارجی در موضعی نیستند که خط قرمز تعیین کنند، دولت های خارجی می باید ازیک طرف هماهنگی داشته باشند و جهت مبارزه با افراط و تروریسم مبارزه بکنند به خاطر این که افراط و ترور دو یا حتی یک معضل یکسان جهانی هستند و محدود به یک کشور هم نیستند نخواهند بود، همان طور که ما در سال های گذشته دیدیم افراطی گردی در سرتاسر دنیا جنایت آفریده هست. متأسفانه کشور ما هم با همه تلاش هایی که مسئولین امنیتی و نظامی کشور داشتند از این بلیه و خطر مصون نبوده و آثارش را در حمله تروریستی به منزل ملت و حرم حضرت امام (ره) مشاهده کردید، لذا یک معضل جهانی است که نیاز به همکاری و پاسخ جهانی دارد.

بنابراین کشورهای خارجی چه از منطقه و چه از بیرون منطقه یک وظیفه یکسان دارند و آن مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و وظیفه دومشان تسهیل رسیدن به راه حل سیاسی است با این باور که راه حل سیاسی را فقط مردم سوریه می توانند بهش برسند. دیگران حق ندارند جهت مردم سوریه تعیین و وظیفه کنند، ما معتقدیم که امروز ما نزدیک تر به این واقعیت شدیم با شکست هایی که داعش و بقیه گروه های تکفیری در سوریه مجبور شدند، امکان رسیدن به راه حل سیاسی زیاد هست. ما در آستانه، تلاش های خوبی کردیم و این تلاش ها در اجلاس های آینده ادامه خواهیم داد و امیدواریم که همگام با تلاش ها جهت کم کردن تنش، تلاش های جدی تری جهت کمک رسانی انسانی در سوریه شکل بگیرد و بتوانیم شاهد کمک رسانی گسترده تر و فراگیر در سوریه جهت همه شهروندانی که در محاصره هستند باشیم و هم وقت هم یک روند سیاسی جهت رسیدن به یک حکومت فراگیر و مبتنی برا آراء مردم باشد که فکر می کنم با تغییراتی که در جهت گیری های سیاسی کشورهای متفاوت هم کشورهای منطقه و هم کشورهای غربی شکل گرفته و پذیرش این واقعیت که گزینش مردم سوریه را آن ها نمی توانند از بیرون عوض کردن بدهند، ما به این سمت انشاالله حرکت خواهیم کرد.

** امروز که با شما گفت وگو می کنیم به طور همزمان دو موضع گیری خیلی تند و عجیب از آمریکا و اسرائیل در رسانه ها انتشار یافته هست. یک مقام عالی رتبه اسرائیل گفته اگر کشور عزیزمان ایران به توسعه طلبی هایش در سوریه ادامه دهد؛ کاخ بشار اسد را بمباران خواهد کرد و هم وقت جان بولتون هم که یکی از مهم ترین مخالفان برجام و یک سیاستمدار ضد ایرانی هست، اعلام کرده که یک طرح جامعی جهت ترامپ فرستاده که راه های خروج از برجام و برهم زدن معاهده با کشور عزیزمان ایران در آن ذکر شده است هست. اولا شما ارتباطی بین این دو موضع گیری ها می بینید؟ و ثانیا پاسخ شما به این دو موضع گیری چیست؟

البته بی عقلی و تندروی حتما یک ارتباط منطقی باهم دارد؛ و این دو نمونه برجسته سیاست مبتنی بر بی عقلی و درواقع منطق زور که شکستش بارها ثابت شده است هست، تلقی می شود. حتما مردم سوریه از خودشان دفاع کردند و از خودشان دفاع می کنند، چهل سال است که این مردم در برابر فجیع ترین حملات گروها های افراطی مقاومت کردند و اگر خاطرتان باشد در ابتدا بسیاری فکر می کردند، از ظرف چند هفته این حرکت می تواند به شکست مردم سوریه بیانجامد که می بینیم که شش سال گذشت و الان این تروریسم ها و افراطیون هستند که در سوریه شکست خوردند، فکر می کنم سایر سیاست های تهاجمی و درواقع تجاوزکارانه که متاسفانه در منطقه ما رژیم صهیونیستی نمونه بارزش است و اصلا سیاستش بر اساس تجاوز و اشغالگری در طول هفت دهه گذشته شکل گرفته، حتما نتیجه ای جز آنچه درگذشته با آن مواجهه بوده را ندارد و آقای بولتون چون ظاهرا نتوانستند طرحشان را مستقیم جهت کاخ سفید ارسال کنند، آن را منتشر کرده اند.

من این طرح را خواندم و حتما این طرح یک شکست بزرگی جهت ایالات متحده آمریکا خواهد بود و باعث انزوای زیاد این کشور درصحنه بین المللی خواهد شد. البته آقای بولتون هم نخستین بار نیست که چنین مواضعی اتخاذ می کند، بار قبل هم سیاست های آقای بولتون که در ابتدای دهه هشتاد شمسی ما دنبال شد نتیجه اش را آمریکایی ها دیدند. آقای بولتون باید یادش باشد که اگر سیاست ایشان موفق می بود ایالات متحده نیازی پیدا نمی کرد که 10 سال بعد از پیگیری آن سیاست، نهایتا به پای میز مذاکره بیاید و با کشور عزیزمان ایران مذاکره کند و به تفاهم برسد.

آقای بولتون سیاست نفی غنی سازی کشور عزیزمان ایران را جهت 10 سال پیگیری کرد و نتیجه اش این شد که ایالات متحده بعد از 10 سال نفی غنی سازی در ایران، کاری کرد که تعداد سانتریفیوژهای کشور عزیزمان ایران از 200 عدد به 20هزار عدد برسد. یعنی دستاورد آقای بولتون 19هزار و هشتصد سانتریفیوژ زیاد جهت کشور عزیزمان ایران شد و این که نهایتا آمریکا بعد از این که مردم در انتخابات سال 92 نشان دادند که فشار و تحریم بر اراده سیاسی مردم ما تأثیری نگذاشته هست، به پای میز مذاکره آمد.

فکر می کنم مردم آمریکا هم شکست این گونه سیاست هایی را که به وسیله آقای بولتون و افرادی مثل ایشان دنبال می شود را به خوبی اطلاع دارند و جهت همین هم است که گوش شنوای زیادی هم جهت این پیشنهاد ها در امریکا وجود ندارد و حتما جامعه بین المللی هم به آمریکایی ها نشان داده و زیاد هم نشان خواهد داد که پیگیری این سیاست ها فقط به انزوای ایالت متحده می انجامد و نتیجه خوبی جهت آن ها نخواهد داشت.

** در مورد دیدار اخیر نیکی هیلی با آمانو بحث هایی مطرح شده؛ از جمله اینکه آمریکا به آژانس انرژی اتمی جهت بازرسی های بیشترو فراتر از تعهد ما فشار بیورد؟ آیا در برجام بازرسی هایی از نوع مطرح شده است به وسیله نیکی هیلی آینده نگری شده است است؟ برجام در این خصوص چه می گوید؟

ببینید برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه ها هم راه کارهای خودش را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته شده است و حالا ممکن است که همه خواسته های یک طرف را نداشته باشد و طبیعی هم هست، هیچ توافقی همه خواسته های، همه طرف ها را ندارد وگرنه اسم آن توافق نمی شد، بلکه اسم آن را دستورالعمل می گذاشتند. این که این توافق بوده نشان دهنده این است که همه در حوزه خواسته هایشان به یک حد میانی رسیدند لذا آنچه زن هیلی مطرح کرده بودند زیاد نشان دهنده بی اطلاعی ایشان از متن توافق در همه حوزه هایی که در آن اظهارنظر کردند، هست. برجام کاملا صریح و کاملا روشن است و میزان نظارت در برجام هم در آن مشخص است.

این که ایشان ادعا کرده است که درواقع میزان راستی آزمایی ممکن جهت آژانس و تائید به وسیله آژانس بستگی به میزان نظارت دارد از اصل حرف غلطی هست. به خاطر این که برجام کاملا این راستی آزمایی را و چارچوب راستی آزمایی و مبنایش را تعیین کرده هست. لذا آنچه برجام خواسته، دارد عمل می شود و آنچه زن هیلی می خواهند، ممکن است متفاوت باشد. ولی ایشان نمی توانند خواسته های خودشان را و آمال و آرزوهای خودشان را به عنوان ایراد برجام مطرح بکنند. حتما ایشان هم اگر مثل اسلافشان در جلسه مذاکره حضور می داشتند، می دانستند که آنچه در برجام مورد توافق قرارگرفته یک حد متوازنی است که جهت همه شرکت کنندگان قابل قبول بوده نه این که صرفا خواسته ها و امیال یکی یا چند تا از طرفه ای برجام باشد. این بالاخره یک واقعیتی است که ما در اظهارنظرهایی که از طرف سایر مقامات اروپایی و متحدین آمریکا در این زمینه هم شده است کاملا شاهدش بودیم.

** شما یکی از پیشگامان و پیشروان عرصه استفاده از دیپلماسی دیجیتال، خصوصا در ایام مذاکرات هسته ای بودید. شما به خوبی می دانید که ابرازهای نوین در دیپلماسی کاربرد بسیاری پیداکرده است از جمله اینکه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … امروزه در پیشبرد دیپلماسی نقش بازی می کند. یکی از این ابزارها در دیپلماسی دیجیتال، استفاده صحیح و به جا از توئیتر است به گونه ای که واژه «توئیپلماسی» در دنیای امروز جهت این منظور مرسوم شده است هست. ولی باوجود این که توییتر نقش مهمی در دیپلماسی عمومی دارد، متاسفانه استفاده از آن در کشور عزیزمان ایران هنوز با مشکلاتی مواجه هست. اولا شما برنامه ای جهت توسعه استفاده از دیپلماسی دیجیتال جهت پیشبرد سیاست خارجی دارید و ثانیا چه اقداماتی می توان جهت توسعه استفاده از این ابزار جهت نشان دادن صورت واقعی کشور به جهانیان انجام داد؟

معتقدم که توئیتر و سایر امکانات اینترنت ابزارهایی هستند که می باید به صورت بهینه مورداستفاده قرار بگیرند و هم درصحنه داخلی و هم بین المللی می توانند مؤثر باشند. این نظر شخصی بنده است.

من از توییتر فعلا با توجه به مقررات داخلی به عنوان ابزار خبر رسانی، صرفا در سطح بین المللی استفاده کرده و به همین علت هم هیچ گاه توییت فارسی نداشته ام و توییت هایم را به انگلیسی و عربی ارائه کردم تا در فضای بین المللی با این رسانه که بسیار هم در فضای دیپلماسی رسانه ای مؤثر است مورد استفاده قرار بگیرد. البته اعتقاد هستم که می تواند یک وسیله مؤثر هم جهت داخل باشد. جهت خبر داخلی تلاش کردم از اینستاگرام استفاده کنم؛ گرچه من در اینستاگرام تازه وارد هستم و مدت ها زیاد در آن توییتر تمرکز داشتم ولی از اول سال 96 در اینستاگرام حضور پیدا کردم که امیدوارم از آن مسیر هم بتوانم با استفاده از یک روشی که در کشور عزیزمان ایران مورد قبول است و مورد استفاده است از این طریق ارتباط خوبی با دوستان عزیز در داخل کشور هم داشته باشم.

معتقد هستم که امروز استفاده از اینترنت در واقع یک تحول اساسی در دنیا ایجاد کرده است و یک تحول بسیار مبارکی است به خاطر این که امروز امپراتوری های رسانه ای دیگر خیلی معنا نمی دهند، هر فرد می تواند با تولید خبر خوب و مناسب در صحنه جهانی تأثیرگذار باشد و این هم امکان حضور افراد به عنوان کنشگران مهم در جامعه بین المللی را زیاد کردن داده و هم مسئولیت افراد را بالابرده است که یک خبر می تواند خیلی سریع درصحنه بین المللی و یا درصحنه داخلی تبدیل به یک روند شود و این مسئولیت را هم ایجاد می کند که هر خبر رسان و هر تولیدکننده خبر با احساس مسئولیتی که ناشی از پدید آمدن قدرت تازه هست، در واقع خبر را تولید کند و خبر را منتشر کند. امیدواریم که همه ما از این فضا عالی ترین استفاده را داشته باشیم.

واژه های کلیدی: ایران | سوریه | سیاست | سیاسی | ایرانی | وزارت خارجه | کشورهای دیگر | کشورهای عربی | وزیر امور خارجه | وزارت امور خارجه


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار