مولکول اسلامی المپیک المپیک کمیته ملی المپیک

مولکول: اسلامی المپیک المپیک کمیته ملی المپیک شاهرخ شهنازی بازی های کشورهای اسلامی مه لقا جام بزرگ

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی شورای نگهبان علم غیب ندارد / کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طبق معمول افراد بعد از انتخابات رصد می‌شوند، گفت: ما علم غیب نداریم تا اوضاع افراد را بدون مراجعه به گذشته و عملکردشان بررسی ک

شورای نگهبان علم غیب ندارد / کدخدایی

کدخدایی: شورای نگهبان علم غیب ندارد

عبارات مهم : سیاسی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طبق معمول افراد بعد از انتخابات رصد می شوند، گفت: ما علم غیب نداریم تا اوضاع افراد را بدون مراجعه به گذشته و عملکردشان بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در خاص برنامه نگاه یک از شبکه یک سیما به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه با توجه به تاریخچه تاسیس شورای نگهبان همواره این مجموعه با هجمه هایی مواجه بوده است و بعضی از این هجمه ها در مورد فلسفه وجودی شورای نگهبان هست، آیا این نظرات را تایید می کنید؟ اظهار کرد: ضمن تبریک ایام خجسته میلاد حضرت معصومه (س) به همه بانوان گرامی و دختران باید بگویم که طبیعتاً هر نهادی که در نظام سیاسی تشکیل می شود عملکردی دارد ولی همه نظام های سیاسی جهت پاسداری از قانون اساسی، میثاق و منشوری که در شروع راه جهت تحقق آرزوی بزرگ هایشان با یکدیگر متحد شدند و جهت اینکه نهاد صیانت کننده ای را در نظر بگیرند، وظایفی را آینده نگری می کنند که از طرق متفاوت وظیفه دارند که پاسداری از آن را انجام دهند.

وی افزود: شورای نگهبان هم طبعاً در همین چارچوب و با همین اهداف شکل گرفته هست. به نحوی که در قانون اساسی وقت مشروطه نیز این دغدغه جهت تدوین کنندگان اولیه وجود داشته و در متمم های قانون اساسی نیز بوده است ولی متاسفانه آن وقت به نتیجه نرسیده و اجرایی نشده هست. بنابراین در قانون اساسی شورای نگهبان آینده نگری شد و هجمه هایی که می گویید به علت وظیفه مهمی است که برعهده این نهاد گذاشته شده است هست. همه نظام های سیاسی چنین نهادی را دارند و اگر قرار است چنین تشکیکی وجود داشته باشد باید همه نظام ها مورد پرسش قرار گیرند در حالی که اینچنین نیست.

شورای نگهبان علم غیب ندارد / کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه در رابطه با مبنای کاری شورای نگهبان اظهار کرد: در اینجا باید تعریفی از مصلحت ارائه شود و ببینیم آیا منظور از مصلحت این است که منِ کدخدایی نظرات شخصی خود را بیان می کنم یا اینکه در چارچوب قانون به منِ عضو، اختیاراتی داده شده است تا تشخیص خود را بیان کنم؟ درست مانند دعاوی قضایی که در نهایت قاضی تشخیص خود را از قوانین بیان می کند. به این مصلحت اندیشی می گویند ولی به هر حال برداشت همه اعضا می شود نتیجه کار شورای نگهبان و به عبارت دیگر اگر بگوییم وظیفه قانونی تفویض شده است مصلحت هست، بعد مصلحت است و اگر بگوییم وظیفه قانونی، وظیفه قانونی است و در اینجا نظر شخصی وجود ندارد ولی نظرات می تواند در تشخیص افراد موثر باشد.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به لوایح چهارگانه مطرح شده است از سوی مجلس شورای اسلامی در رابطه با FATF و پیوستن کشور عزیزمان ایران به کنوانسیون پالرمو تصریح کرد: دو مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی به دست ما رسیده است که یکی کنوانسیون پالرمو (مبارزه با جرایم شرکت یافته مالی) و یکی دیگر هم اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بوده است که مصوب خود مجلس شورای اسلامی و قرار بود اصلاحاتی در مورد آن به عمل آید. این کنوانسیون چندجانبه است و چند کشور در آن عضو هستند. قبل از سال تازه به علت اشتباهات در ترجمه و ساختار در متن فارسی آن را به مجلس اعاده کردیم و وارد محتوا نشدیم ولی در مرحله بعد علاوه بر دو ایراد شکلی راحت مانند همان ایراد قبلی در ترجمه و دسته بندی ایراد دیگری نیز به واژه پروتکل و ایرادی به یکی از بندهایی که در ذیل ماده 3 آمده بود، احساس می شد که از دو بند به یکی از بندها توجه داشت که البته این ایراد شکلی قابل حل است ولی ایرادی هم از ناحیه فقهای شورای نگهبان مطرح شد مبنی بر اینکه یکی از بندها که به مصادره اموال اشاره می کند نیاز به اصلاح و توضیح دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طبق معمول افراد بعد از انتخابات رصد می‌شوند، گفت: ما علم غیب نداریم تا اوضاع افراد را بدون مراجعه به گذشته و عملکردشان بررسی ک

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در رابطه با لایحه پولشویی مردها در شورای نگهبان معتقدند که این لایحه باید سیر تشریفاتی خود یعنی مطرح شدن ابتدایی از سوی قوه قضاییه به مجلس و بعد از آن به شورای نگهبان انجام می شده است هست. در صورتی که این سیر طی نشده هست. در نتیجه ایراد شکلی گرفته شد و در مورد این لایحه وارد محتوا نشدیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه با تاکید مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی آیا مجلس اخیرا اقدامی متناسب با قوانین داخلی انجام داده است یا خیر؟ اظهار کرد: البته خبر ندارم ولی همه نهادها ان شاءالله نظر مقام معظم رهبری را عملی خواهند کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با اینکه با توجه به عملکرد شورای نگهبان در رابطه با بحث انتخابات در هر سطح انتقاداتی متوجه این شورا می شود علت آن را چه می دانید؟ گفت: شاید باید قائل به تفصیل شویم. کسانی که مورد تایید واقع می شوند هر لحظه تمجید می کنند و کسانی که تایید نمی شوند هجمه وارد می کنند. یک بخش هم به دشمن های انقلاب و نظام برمی گردد. شورای نگهبان به جهت پاسداری از نظام به عنوان دژ محکمی است که از نفوذ احتمالی افرادی که شایسته نیستند محافظت می کند و همواره وظیفه عمده ما این بوده هست. بخش دیگر هم به سازوکارهای نظام انتخاباتی ما برمی گردد. ما هم مقصر نیستیم. متاسفانه احزاب نقش فعالی ندارند و قوانین قدیمی و سامانه های ناکارآمد که هیچ وقت به دنبال مرتفع کردن آنها نمی رویم، تاثیرگذار هستند که مجموع اینها منجر به هجمه از زوایای متفاوت علیه شورای نگهبان می شود.

شورای نگهبان علم غیب ندارد / کدخدایی

وی افزود: جهت مثال یکی صلاحیتش تایید نشده هست، قوانین دست و پاگیر و ناکارآمد هستند و در اختیار مردم قرار می گیرند. از طرفی هم قانون گفته است شرایط انتخابات مجلس این است و شما وظیفه دارید این شرایط را تشخیص دهید. این اقدام کار مشکل است که 12 هزار نفر را طی 50 روز بررسی صلاحیت کنید ولی ما امیدواریم و تقاضا داریم نمایندگان محترم قوانین را تنظیم کنند. مقام معظم رهبری سیاست های کلی را ابلاغ کردند و هیچ بهانه ای در مجلس، شورای نگهبان و دولت وجود ندارد و اگر داشته است مربوط به ضعف نهادهاست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان شروط یازده گانه انتخابات را مطرح کرده است و آیا این معیارها براق نیستند، خاطرنشان کرد: براساس جزء پنج بند 10 سیاست های کلی نظام مقرر شده است است که شاخص ها و تعاریف رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن به وسیله شورای نگهبان و بر حسب قانون تعیین شود. شورای نگهبان براساس این سیاست کلی اقداماتی را انجام داد و جلساتی برگزار شد. نهایتاً طی چند ماهه گذشته آنچه اعلام شد ماحصل یافته های اعضای شورا بود که به مجلس تقدیم شد و انتظار داریم مجلس براساس تعاریف و شاخص ها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری و رجل سیاسی شرایط جزئی تری وضع کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طبق معمول افراد بعد از انتخابات رصد می‌شوند، گفت: ما علم غیب نداریم تا اوضاع افراد را بدون مراجعه به گذشته و عملکردشان بررسی ک

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این تعاریف ابهامات را برطرف می کند، گفت: چون نسبت به ادوار گذشته شاخص های جزئی تری اعلام شده است باید قوانین مجلس جزئی تر، عینی و ملموس ارائه شود تا وقت عضویت با آن معیارها تطبیق پیدا کند که در این صورت حدود 80 درصد پرسشها حل می شود.

کدخدایی در تصویر العمل به پرسش مجری مبنی بر اینکه شروط ارائه شده است منجر به محدودیت جهت کاندیداها می شود و اینکه مجلس در رابطه با این شرایط چه زمانی به جمع بندی می رسد، عنوان کرد: این امر به همت نمایندگان مجلس بستگی دارد ولی در رابطه با بخش اول سوالتان باید گفت که هر قانونی محدودیت هایی دارد. قانون اصلا آمده است تا الزاماتی را معین کند که در آن چارچوب عمل شود. جهت مثال 1100 نفر عضویت می کنند و غالباً اعلام می کنند که صلاحیت ندارند ولی از نظر شکلی هم مدرک تحصیلی و هم سن و غیره وجود دارد که نمی توان به موجب آن محدودیتی ایجاد کرد ولی ما واقعا به رجل سیاسی و مذهبی نیاز داریم. در نتیجه اصل قانون اساسی محدودیت است که باید براق و عینی شود که بعد از ابلاغ سیاست کلی و تبیین شورای نگهبان در حوزه قانون گذاری براق در عمل و اجرا تغییرات مثبتی انجام می شود.

شورای نگهبان علم غیب ندارد / کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اینکه اخیرا نقل شده است است که شورای نگهبان قصد دارد نظارت بر ریاست جمهوری را بعد از انتخابات نیز داشته باشد، آیا این انتقاد صحت دارد، گفت: این اقدام بعد از انتخابات چه فایده ای دارد؟ پرسش این بود که افرادی که گزینش می شوند را بعد از انتخابات رصد می کنید؟ که گفتیم بله. این طبیعی است و ما علم غیب نداریم بدون مراجعه به گذشته و عملکرد افراد اوضاع آنها را بررسی کنیم. البته دوستان رسانه به گونه ای این پرسش را مطرح کردند که انگار حرف جدیدی هست. ما عرض کردیم که اگر رفتارها طبق قانون باشد شورای نگهبان کاری نخواهد داشت ولی در غیر این صورت در دوره بعد ممکن است مورد بحث شورای نگهبان باشد.

وی در رابطه با اینکه می گویند شورای نگهبان دچار حلقه بسته ای شده است است و ناکارآمدی ها به خاطر حضور این افراد هست، با حالت کنایه گفت: پرسشها جَوی را که گردن شورای نگهبان نمی اندازند. نظر شورای نگهبان تنها در مورد مجلس و ریاست جمهوری مورد بحث هست. آیا مجلس مدیران هستند یا نقشی در حوزه اجرا دارند؟ بعد شورای نگهبان سهمی در حوزه اجرا ندارد و در حوزه مجلس ارتباطی با مدیران اجرایی وجود ندارد. ریاست جمهوری هم مربوط به یک نفر است و سایر حوزه ها آزاد هست. در رابطه با ریاست جمهوری بله. مواردی امکان دارد در مورد مجلس هم همینطور ولی هیچ یک از این موارد ارتباطی به حوزه اجرایی ندارد و اینها فقط جهت یک دوره قبل است آن هم فقط شخص مدیر جمهور اظهارنظر می کند و نهادهای دیگر خودشان نقش دارند.

کدخدایی افزود: من اصل مسئله را قبول دارم ولی توجه آن به شورای نگهبان را قبول ندارم. ورود به تخصص و کارآمدی را باید برعهده سایر نهادها گذاشت تا بتوانند افراد موثر را گزینش کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا شما افراد را مورد مشورت قرار می دهید یا نه، اظهار کرد: جهت نخستین بار است که به مجلس اعلام نظر می کنیم ولی هیچ گاه این اقدام به صورت منسجم نبوده است و نظرخواهی رسمی از شورا نشده هست. کارآمدی چقدر در وظایف شورای نگهبان تعریف شده است و آیا شورای نگهبان می تواند ورود کند؟ در این موارد بین اعضا اختلاف بود و نتوانستیم مقرره ای داشته باشیم که فرد کاندیدای ریاست جمهوری کابینه خود را هم معرفی کند. در نتیجه شمایی که رای می دهید راه احراز توانمندی کاندیدای موردنظرتان از طریق معرفی کابینه است که ما این را نداریم. در کشور ما افراد عضویت می کنند، گزینش می شوند و تازه نوبت به معرفی کابینه می شود که این ضعف سیستم ماست و باید دید فردی که می خواهد سکان دار شود چه افرادی را به میدان می آورد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه عده ای با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس از گفت وگو و ضرورت آن با شورای نگهبان صحبت می کنند، نظرتان در این رابطه چیست، گفت: شورای نگهبان هر لحظه اهل گفت وگو است و راه گفت وگو بسته نیست ولی این گفت وگو در چارچوب وظایف قانونی صورت می گیرد. اگر انتظار از گفت وگو، لابی و مشورت سیاسی باشد خیر ولی اگر در غالب بازتاب نظرات باشد شورای نگهبان گوش شنوا دارد و حرف های منطقی را خواهد پذیرفت و از گفت وگو استقبال می کند.

کدخدایی در تصویر العمل به این پرسش که نظارت بر انتخابات شوراها برعهده شورای نگهبان نیست ولی در مورد عضو شورای شهر یکی از شهرها اظهار نظر داشته هست، خاطرنشان کرد: پرسش خوبی است ولی ما اصلا به مفهوم انتخابات ورود نداشتیم. تبصره ماده 26 قانون تشکیلات شورای شهر و دِه از حیث شرعی مورد بررسی قرار داده شد و در جلسه فقهی شورای نگهبان به آن پیگیری شد و آن را خلاف شرع تشخیص دادند، البته قبل از انتخابات نظریه شورای نگهبان در تاریخ 26 فروردین 96 اعلام شد و به دوستان هیات نظارت نیز ابلاغ شد. همچنین در روزنامه رسمی منتشر شد ولی دوستان به آن توجه نکردند. افراد ذی نفعی در این رابطه در دیوان عدالت اداری شکایتی طرح کردند و فرد را معطل نگه داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان در این زمینه دخالت اجرایی نداشت بلکه فقها هرگاه موردی را خلاف شرع ببینند می توانند آن را اعلام کنند. بعد شورا و فقها مستقیما در انتخابات شهر و دِه دخالتی نداشتند. این نظر می تواند نسبت به قانون ثبت و مالیات هم باشد تا اگر تشخیص خلاف شرع بدهند آن را اعلام کنند و آن نظر قطعی و مورد نیاز الاجراست.

کدخدایی در تصویر العمل به پرسش دیگر در رابطه با اینکه علت ادعاهای مطرح شده است در چند ماه اخیر مبنی بر همراه نبودن شورای نگهبان در مبارزه با فساد چیست؟ تصریح کرد: اصطلاحا این گونه حرف ها ژورنالیستی است و شما رسانه ها به ما این گونه آموخته اید. شورای نگهبان هیچ فعالیتی خارج از تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی انجام نمی دهد. پرسش ما این است که آیا مصوبه ای تصویب می کنید که خلاف قانون و شرع است؟ در حالی که بسیاری از مصوبات مبارزه با فساد در شورای نگهبان تصویب شده است و بیش از 20 مورد مستقیم و غیرمستقیم قانون در رابطه مبارزه با فساد وجود دارد. پرسش دیگر این است که آیا این قوانین اجرا نمی شوند؟ نظر ما این است که نمایندگان محترم هر قانونی را که تشخیص می دهند منجر به تقویت و تسریع مبارزه با فساد می شود را با قید عدم مغایرت با قانون و شرع تصویب کنند.

وی در رابطه با اینکه شورای نگهبان چه کمکی فراتر از حد توان می تواند در رابطه با مبارزه با فساد ارائه کند، گفت: گزارش عینی این است که نماینده محترمی که ادعاهایی داشته اند چندین جلسه با ما و نمایندگان مجلس داشتند و نهایتا چندین جلسه کارشناسی انجام شد ولی با توجه به گذشت چندین ماه از آن جلسه تا کنون پاسخ و پیامی از ناحیه ایشان دریافت نشده هست. ایشان به جای صحبت در رسانه ها اقدام عملی انجام دهند تا قانون مناسب تصویب شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه آیا شورای نگهبان در زمینه مبارزه با قاچاق آمادگی دارد؟ عنوان کرد: بله قطعا آمادگی است ولی مسئله ما در کمبود قانون نیست. همت و عزم راسخ در اجرای قوانین مورد نیاز است و کاش یکی از قوانین اجرا می شد.

وی در رابطه با عملکرد یک سال گذشته شورای نگهبان، تصریح کرد: در یک سال گذشته انتخاباتی نداشتیم و به موجب 55 جلسه در طول سال، 62 مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی ارسال شد و به غالب آنها پیگیری شده است هست. حدود 12 مورد در حال رفت و آمد به مجلس و شورا هست. بیش از 140 مورد نامه های دیوان عدالت اداری داشتیم که بیش از 80 مورد اعلام نظر مغایرت یا عدم مغایرت با شرع به وسیله فقهای شورا انجام شده است هست. 15 اساسنامه نیز از سوی هیات وزیران داشتیم که 14 مورد عدم مغایرت اعلام شده است است.

کدخدایی در رابطه با ارزیابی عملکرد شورای نگهبان از ابتدای تاسیس تاکنون، بیان کرد: باید در ارزیابی واقعیت هایی مانند فقدان قانون مناسب، نهادهای مناسب مانند احزاب و … را در نظر گرفت. ولی اعضای شورا همواره تلاششان این بوده است که وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند. از یک سو انسان هستیم و جایز الخطا و دارای قوت و ضعف. ولی شورای نگهبان در مجموع کارنامه قابل قبولی داشته هست. البته وظایف شورا سوالات و ابهامات زیادی را ایجاد می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در آخر در رابطه با اینکه آیا در شورای نگهبان سیاسی کاری وجود دارد؟ گفت: ممکن است چنین تصوری وجود داشته باشد ولی با توجه به مشاهدات عینی و از نزدیک، اعضا هیچ گاه در فکر سیاسی کاری نبوده اند. جهت مثال گاهی ما را متهم می کنند که با یک جناح خاص همکاری می کنیم در حالیکه در انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری از همه گروه ها حضور دارند و اگر شورا تنها به یک طرف سوق داشت نباید از جناح های متفاوت حضور می داشتند. این بیانگر آن است که شورا از نظر سیاسی از این جهت ورودی نداشته است.

واژه های کلیدی: سیاسی | قانون | قوانین | قانونی | نگهبان | انتخابات | شورای شهر | قانون اساسی | انتخابات مجلس | انتخابات شوراها | مجلس شورای اسلامی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs